Ismét új tartalommal jelentkezik az Enyészet Elleni Művészet. Most egy hoszabb interjút olvashattok Damokos Attila filmrendezővel, aki mesélt nekünk pályaválasztásról, a filmek világáról és arról is, hogy milyen a Z generációt tanítani.
-
Hogyan jellemeznéd magad három szóban?
-
Nagyon kíváncsi vagyok. Minden érdekel.
Nem bírom, amikor valakinek titkai vannak a környezetemben. Nekem azt azonnal
meg kell tudnom. Nagy valószínűséggel ez a tulajdonságom az, ami erre a pályára
sodort engem, mert egy filmrendezőnek leginkább kíváncsinak kell lennie,
illetve nagyon ambiciózusnak. Három szóban jellemezni magam nagyon nehéz. Most
ennyi jutott eszembe hirtelen.
-
Miért pont filmrendezés?
-
A gimnáziumba, ahova jártam és ahol most tanítok,
volt két, kiváló délutáni elfoglaltság. Az egyik a Latinovits Zoltán
Diákszínpad volt, a másik pedig az a fotószakkör, amit most én csinálok
néhány évvel később. Ez a kettő teljesen meghatározta a gyerekkoromat. Egyiken
színházi darabokat játszottunk, kisebb-nagyobb sikerrel, a másikon pedig
fotóztunk és videóztunk. Eldöntöttem, hogy engem a film nagyon érdekel, mert
ez a színjátszásnak és a fotózásnak valahol a közepe. Elkezdtem kisfilmeket
csinálni az osztálytársaimmal, amik rettenetesen rosszak voltak, de nagyon jól
szórakoztunk rajta, amikor csináltuk. Általában nagyon szomorú történetek
voltak egy szerelmi csalódásról, ami azért volt érdekes, mert soha nem voltam
még semmilyen szerelmi csalódásban akkor, tehát nem tudtam tapasztalatokból
beszélni erről. Kisgyerek voltam, csak tudtam, hogy ezek olyan drámai témák,
ezzel nagyon érzékeny dolgokat lehet csinálni. Egyszer csak elhatároztam, hogy
ezt komolyabban szeretném csinálni. Akkor még operatőr szerettem volna lenni.
Úgy lettem filmrendező, hogy nem vettek fel operatőr szakra, hanem televízió
oldalon kötöttem ki. Gyakorlatilag azért kezdtem el rendezéssel foglalkozni,
mert egy nagyon jó barátomat felvették évfolyamtársamnak, operatőrnek. Végülis
ő fogta a kamerát, én pedig mondtam, hogy mit vegyünk fel és ebből alakult ki a
filmrendezés. Kezdetben ingyen videóklippeket csináltam a zenész barátaimnak, a
saját kis zsebpénzünket tettük bele, aztán ebből szépen, lassan kialakult a
dolog és profi filmrendezővé váltam.
-
Ha bármilyen másik szakmát választhattál
volna, mi lett volna az?
-
Még a mai napig kacérkodom a gondolattal,
hogy elmegyek péknek. Nekem az az álom szakmám. Nagyon romantikusnak tartom azt
a dolgot, hogy valaki éjszaka dolgozik azért, hogy az emberek kenyeret egyenek.
A legalapvetőbb élelmiszert éjszaka csinálják, amíg csendes a város. Én is
nagyon sokat dolgozom éjszaka, akkor tudok például a legjobban írni, úgyhogy
nekem az éjszakai léttel nincsen bajom. Szerintem még el fog jönni az a
pillanata, amikor ott hagyok mindent és nyitok egy pékséget.
-
Mi fogott meg először a film világában?
-
Először a vizualitás fogott meg. Az
tetszett benne, de szerintem ezzel mindenki így van, aki szereti a filmeket,
hogy elvarázsol egy teljesen másik univerzumba a képek nyelvén. Ezért léptem
tovább ezen az úton.
-
Mi az első filmes élményed?
-
Kettő, nagyon fontos filmélmény van, amit
azóta emlegetek. Az egyik, az a Gladiátor című Russell Crowe film. Rettenetesen
egyszerű, hatalmas amplitúdójú dramaturgiával építkező film és tizenkét évesen ez
számomra csoda volt. A másik, a Mátrix című film. Ezekre mind a mai napig
emlékszem. Már nyilván azért árnyaltabb karakterű dolgokat szeretek, de ezek
olyan fontos filmélmények, hogy a mai napig meghatározzák azt, amit gondolok a
filmről.
-
Mi inspirál egy filmhez?
-
Nagyon inspirál, hogy megnézzék a
filmemet. Legalább legyen egy pár ember a világon, akit érdekel, hogy mit
csinálok. Azért ez egy olyan szakma, ahol az inspirálja az embert, hogy
eljusson sok másik emberhez, amit ő gondol a világról. Nagyon inspirálnak még
az előttem lévő, nagy alkotók. Én rajongó típus vagyok, halálosan szerelmes
vagyok például Tarr Béla művészetébe, még akkor is, ha teljesen nézhetetlennek
tartom a filmjeit, mert amiket állít a filmezés nyelvén a világról, azok olyan
súlyos és érzékeny állítások, amik engem rettenetesen inspirálnak. Van egy
csomó fotográfus, akiknek minden nap követem a munkáit. Ezek azok, amikből
merítkezem. Valószínűleg azért, mert erre felé szeretnék haladni.
-
Ha bármennyi pénzed lenne miről/milyen
filmet csinálnál?
-
Ha bármennyi pénzem lenne, az azért
inspiráló, mert akkor korlátlan a vizualitás. Akkor nem az van, hogy bele kell
férni egy keretbe és az embernek önmaga cenzúrájának kell lennie. Ha bármennyi
pénzem lenne, biztosan hatalmas díszletben dolgoznék. Akár egy történelmi
filmben, az nagyon izgalmas lehet, vagy mondjuk, egy Mars film is nagyon jó
lenne. Nagy valószínűséggel egy sci-fit csinálnék.
-
Melyik munkádra vagy a legbüszkébb?
-
A legbüszkébb az első kisfilmemre vagyok.
Az a címe, hogy Homunculus. Nagy szeretettel ajánlom mindenkinek. (ide kattintva tudjátok megnézni) Ez egy két és
fél perces etűd. Nagyon szerzői világa van, szerintem nagyon erős a
vizualitása, abszolút a képi hatáskeltés eszközével élve, minden kép úgy épül
fel, hogy az valami más-más hatást váltson ki a nézőből. A mai napig, ha
visszaemlékszem egy kedves munkámra, mindig ez ugrik be először. Itt dolgoztam
először Derzsi Jánossal, aki a mai napig az egyik legfontosabb színész
egyéniség számomra, akivel dolgoztam.
-
Hogy írnád le a saját rendezői stílusodat?
-
Engem nagyon érdekel az álló és a mozgókép
határa, hogy mi az az első pillanat, amikor egy képből filmmé változik valami.
Ezen a pici határmezsgyén végeztem a legtöbb kutatást, mint rendező. Az én rendezői
stílusom, ha van ilyen, akkor az biztos, hogy az a kutatás, hogy hogyan lehet a
lehető legkevesebb gesztussal a lehető legtöbbet elmesélni egy képpel. A filmjeimben
általában ezek azért felfedezhetőek. Jellemzőek rám a hosszú, egybe tartott
jelenetek, egy snittbe tartva, a nagyon szimmetrikusan komponált kamera
mozgások. Ezek mind azért vannak, mert valójában azzal játszom, hogy mi történik,
ha egy fotó megnyílik, és mi van mögötte.
-
Van kedvenc filmed?
-
Van. A Picasso kalandjai. Én nagyon nagy
szeretettel ajánlom mindenkinek. Az a film, egyszerre csodálatosan érzékeny,
rettenetesen vicces és bár nem ismertem Picassót, de azóta nagyon szeretnék
vele megismerkedni. Álmaimban már sokszor találkoztam vele. Ez is egyébként
nyilván nem véletlen, hogy a film, nagyon izgalmasan játszadozik azzal, hogy a festmény
és a mozgókép között van-e határ vagy el lehet-e mosni. Engem nyilván a fotó és
a film között érdekel ez a határ, de valószínűleg itt láttam először
gyerekkoromban azt, hogy el lehet mosni a határokat az álló és a mozgókép
között. A karakter is zseniális, a festmények csodálatosak és végtelenül
érzékeny. Nagyon jó film.
-
Tanítasz is. Mit szeretnél átadni a
diákoknak?
-
Nem azért kezdtem el tanítani, mert úgy
éreztem, hogy van bennem egy felgyülemlett tudás, így huszonhét évesen, hanem
azért, mert az a tanár úr, aki elkezdett engem a fotózás és a filmezés felé
terelgetni tizennégy évesen, felhívott, hogy nincs-e kedvem, ugyanúgy ezt a
terelgetést elvégezni a következő generációnak és ez nekem nagyon megtisztelő
volt, ezért természetesen elvállaltam. Sokat dolgoztam azon, hogy hogyan tudnék
hatással lenni ezekre a srácokra és hogyan tudnám belőlük kihozni azt, hogy ők
szeressék a képet. Azt találtam ki, hogy úgy állok hozzá az összes órámhoz, a
tanításhoz, hogy ugyanolyan dramaturgiát adok neki, mint bármelyik filmnek,
amivel dolgozom. Mindig legyenek benne rétegek, amplitúdók, amikhez lehet
igazán csatlakozni.
-
Mit élvezel a tanításban a legjobban?
-
Ez nagyon közhelyes válasz lesz, de az
tetszik benne a legjobban, amikor látom, hogy ők mit csinálnak. Főleg a
szakkörön, ahol kiscsoportos foglalkozás van, látok egy írást, vagy egy fotót,
vagy egy filmet, amit készítenek ezek a srácok, az tud rám olyan hatással
lenni, hogy lássam, a tanítás egy nagyon menő dolog. Ki lehet hozni emberekből
olyan dolgokat, amikkel én csak most kezdtem el foglalkozni harminc évesen, ők
pedig már most ezt csinálják tizenhat évesen és akkor már érzem, hogy van
értelme ennek a dolognak.
-
Könnyűnek tartod a Z generáció tanítását?
-
Természetesen nem könnyű tanítani, mert
sokkal nehezebb lekötni ezt a generációt egy sima beszéddel. Alapból a
tanár-diák viszony egy nagyon nehéz helyzet. Én rettenetesen rossz gyerek
voltam és emlékszem, hogy hogyan viselkedtem a tanáraimmal. Most ezt kapom
vissza. Ez a fajta klasszikus értelemben vett katedrán való tanítás, ez nem
elég interaktív a Z generációnak. Erre fel kell készülni, ezzel foglalkozni
kell. Ilyenkor érzi az ember, hogy egy elég hálátlan feladat tanítani. Viszont
vizuálisan sokkal műveltebbek, mint az én generációm, mert már gyerekkoruktól
kezdve ömlenek a képek az arcukba az internetről. Mivel már szűrt tartalmak
érkeznek, ezért sokkal fejlettebb az ízlésük is. Nekem ezt meg kellett tanulnom,
mert amikor én voltam gyerek, akkor nyílt meg az internet és nagyon sok
ömlesztett baromságot kaptunk. Most már ezek a srácok sokkal könnyebben
választanak jó és rossz között, ez sokkal könnyebbé teszi az én helyzetemet,
mint mondjuk az én időmben a vizuális kultúrával foglalkozó tanárok helyzetét.
Megjegyzések
Megjegyzés küldése